Atlantic Crossing

Atlantic Crossing

About this blog / Om bloggen

Vi ska göra verklighet av vår dröm att under drygt ett års tid segla till Karibien och hem.

Vill du segla på Argo?

PlaneringPosted by Stefan 2017-03-25 17:24:54
Vill du kunna kalla dig oceanseglare?
Vill du uppleva solnedgång och soluppgång från en liten båt på ett Stort hav?
Vill du ha chans att se delfiner, valar och ovanliga sjöfåglar på nära håll?

I så fall kom och gör oss sällskap tillbaka över Atlanten! Kan inte lova paraplydrinkar i strålande sol varje dag, men garanterat en upplevelse att minnas för resten av livet :-)

Vi behöver hjälp på några av de längre etapperna. Framförallt mellan Bermuda och Azorerna som nog räknas som den verkliga Atlant-överfarten och beräknas ta ca 2 veckor.

För sträckan Azorerna - England så har vi några gastar på gång, men inget är klart så anmäl gärna om ni vill stå på tur för den seglingen.

Sedan har vi första sträckan från Karibien upp till Bermuda första veckan i Maj. Bara en en-veckas segling cirka med förmodligen rätt behagliga temperaturer. Som det ser ut nu kommer vi ha sällskap av ett par andra båtar (en Norsk och en Kanadensisk) och utgå från Jost Van Dyke på Brittiska Jungfruöarna. Kanske ett bra tillfälle att komma lite tidigare och se en del av Karibien?

Sen finns det möjlighet för den som vill att följa med en bit eller så längs Engelska kanalen och så vidare upp mot Östersjön. Blir kortare dags eller dygnsetapper där som mest styrs av tidvattnet och strömmar. Med pauser iland mellan dessa.

Ta ledigt från jobbet så löser vi hyttbiljetter på S/Y Argo :-)

Anmäl ditt intresse på mail till lindbergarna@yahoo.com eller via Messenger på FB. Vi ska inte ha något betalt och kommer heller inte betala någon. Tanken är att vi delar på alla löpande utgifter mellan oss ombord. Mat, bränsle, hamnavgifter mm. Vi kommer vara 3 eller 4 personer ombord, på så vis kan alla som vill få en egen ruff. Ni står själva för reskostnaden till oss och hem efteråt. Beroende på väder och vind samt hur många vi är så rullar vi ett vaktschema dygnet runt på 2-4 timmar per vakt. Behövs ingen speciell seglingserfarenhet för detta även om.det är ett plus. Viktigast är ett gott humör och lite äventyrsvilja.

Se nedan för vår grova resruttsplanering:

1-7/5 Segling till Bermuda från St Martin eller BVI, Ca 850nm, 1 vecka.

7-10/5 Bermuda

10-24/5 Bermuda -> Azorerna, 1690nm, ca 14 dagar

24/5-14/6 Semester, Azorerna

14-24/6 Azorerna -> Falmouth (UK) 1250nm, ca 10 dagar.

28/6 Falmouth -> The Solent

1/7 The Solent -> Dover

2/7 Dover -> Den Helder (NL)

5/7 Den Helder -> Helgoland (GE)

8/7 Helgoland -> Brunsbuttel

9/7 Kielkanalen

11/7 Kiel -> Puttgarden (eller södra Danmark)

13/7 Puttgarden -> Bornholm

17/7 Bornholm -> Södra Öland

19/7 Södra Öland -Norra Öland

21/7 Sandhamn

22/7 Hemma Nykvarn/Åkersberga!!!!!!

Kom och segla med oss!

Mvh, Stefan och Susanne



  • Comments(2)//blog.argo.nu/#post153

Las Palmas de Gran Canaria

PlaneringPosted by Susanne 2016-11-27 23:10:51
Igår anlände våra gastar Johan och Micke och började göra sig hemmastadda. Riktigt efterlängtade eftersom vi långsamt börjat fatta vilken lång överfart vi har framför oss. Skönt att vara flera då.
Idag fick dom börja jobba hårt. Johan och jag tog hyrbilen och åkte till matbutiken. Först en vända in i butiken och handla vatten och andra drycker. Sen lunch och en vända till där det blev torrvaror, sen tillbaka till båten och lasta av. Lite lussebullar fika och sen en vända till till butiken.
Stefan och Mikael har under tiden snickrat hållare till nya solcellerna och kollat igenom av hela masten. Även gjort lite nya hål i båten ; )
Sen har vi fått möblera om i hela båten för att få plats med allt. Så här fullastade har vi aldrig varit och vi har vattentankarna och disel kvar att fylla på sen hoppas vi att vi kommer att ta oss framåt också.

  • Comments(6)//blog.argo.nu/#post113

Sista förberedelserna.....

PlaneringPosted by Stefan 2016-11-25 09:43:42
Hej Alla,
Nu är vi något stressade och försöker hinna bocka av så mycket som möjligt inför Atlanten. Våra gastar anländer lördag e.m. och tanken är att vi ska bunkra det sista ihop med dom och kunna segla iväg söndag eller måndag. Peppar peppar.....
Vet att vi varit dälig på att uppdatera bloggen på sistone, men nu vet ni varför. Annars är allt bra här.

  • Comments(2)//blog.argo.nu/#post112

Tracking - se var vi är!

PlaneringPosted by Susanne 2016-07-26 00:53:57
Hallå! Vi har äntligen fått till vår trackingsida, genom vår satellitrouter så kommer en gång per minut vår position uppdateras till en websida (som inte bloggen gillar länken till tydligen). Gå in på www.argo.nu och klicka på jordgloben uppe till höger för att komma dit!



  • Comments(2)//blog.argo.nu/#post30

Satellitnummer!

PlaneringPosted by Stefan 2016-07-17 07:49:24
Nu har vi äntligen fått vår satellit router/telefon igång!!! Ni kan nå oss var som helst/när som helst på: +88 162 346 25 19

  • Comments(4)//blog.argo.nu/#post19

Hälsning från ett blåsigt Bua

PlaneringPosted by Stefan 2016-07-07 12:56:25
Det blåser i Bua, igår var det en medelvind på 10m/s i hamnen och det är inte mindre idag. Man ser hur det går brytande sjö ute på Kattegatt. Allt mekande på däck är lite riskabelt då allt lättare än en skiftnyckel riskerar att blåsa överbord i byarna. Hursom helst så fortsätter arbetet men med lite motgångar. Igår kopplade jag in den nya navigations PC:n (fick flytta lite omvandlare mm. för att få in den, men inga större problem med det). När jag kopplar på strömmen går säkringen efter några sekunder, det visar sig att min display bestämt sig för att ge upp, kortslutning och tydliga spår på brända kontakter där. Så där har jag ett litet problem just nu - ingen som har en 10-15" display till övers? Ska gå på 12V och klara minst 1024x768 i upplösning....

Efter den motgången satte jag istället igång med fästet till satellit antennen som ska sitta på radarstolpen i aktern. Bestämde mig för att bygga ett eget då det 1. Inte fanns något som var direkt gjort för satellit antennen och 2. Det som fanns kostade hutlöst mycket och behövde specialbeställas från England. Så jag tog 25mm rostfritt pulpit rör som tidigare satt på vår motorbåt, kapade och polerade, sedan tillverkade jag av ett stycke aluminium ett fäste för antennen och skruvade fast på änden av pulpit fästet. För att fästa in det hela på radarstolpen så hittade jag några lämpliga klämfästen i aluminium som gick att modifiera för att passa. Nya försänkta M8 bultar krävdes men införskaffades medan jag fortfarande hade bil. Allt såg bra ut vid test montage och nu skulle det bara fixeras "permanent" och då skär givetvis 2 av bultarna ihop vid gängorna. Givetvis mitt fel som inte lade lite olja på gängorna innan (rostfritt har en tendens att skära ihop i gängorna vid belastning). Så nu blir det till att vänta till lördag innan jag kommer iväg och kan köpa nya skruvar. Gör om, gör rätt är mantrat för dagen....

Se bilderna för mitt egentillverkade fäste och där den till slut ska hamna (peppar, peppar).

  • Comments(1)//blog.argo.nu/#post11

Vindroder del 1

PlaneringPosted by Stefan 2016-07-05 09:48:45
Vindrodret är på plats på aktern, men här kommer det behövas intriming och tester. Bilden nedan är från monteringen igår, stort tack till Pappa för hjälp att krypa i båten. En makalös manick...


  • Comments(0)//blog.argo.nu/#post10

Framme vid båten

PlaneringPosted by Stefan 2016-07-04 09:03:33
Pappa och jag kom ner till båten igår kväll. Frisk västlig vind tjuter i riggarna här. Igång med arbetet nu, vindroder nästa. Fast jag kan inte förstå hur vi ska stuva all packning....

  • Comments(1)//blog.argo.nu/#post9

Nya kontaktuppgifter

PlaneringPosted by Stefan 2016-07-01 19:07:01
När jag nu lämnat in min jobbmobil och slutat kolla jobbmailen så får ni försöka nå mig andra nummer och adresser, nämligen:
Tel: +46 721 78 79 51
Mail: lindbergarna@yahoo.com

  • Comments(1)//blog.argo.nu/#post8

Avslutat jobbet - check!

PlaneringPosted by Stefan 2016-07-01 19:02:52
Sista arbetsdagen avklarad för mig, väntar på att det ska skjunka in för just nu har det inte gjort det än...
Bara tanken på att skita i om man har en ren och struken skjorta, vilka kunder man ska besöka, ringa eller skicka offerter till den här dagen eller veckan....
Nu blir det fest på Hemmarö imorgon, sen bär det av ner till båten och jag kommer inte hem på mer än ett år.

  • Comments(0)//blog.argo.nu/#post7

Sprayhooden

PlaneringPosted by Susanne 2016-06-30 13:16:48
Ibland hittar man de trevliga och snälla människorna! Några låsfästen på vår sprayhood har gått sönder och när jag till slut hittar "kapell och annat" ett företag som har just våran sort så skickar han två stycken helt gratis. Tack!

  • Comments(0)//blog.argo.nu/#post6

Vår rutt

PlaneringPosted by Stefan 2016-06-20 20:21:54
Så här ser vår tänkta rutt ut:

Kolla in www.argo.nu för en större version.


  • Comments(0)//blog.argo.nu/#post4

Hur gör man det här?

PlaneringPosted by Stefan 2016-06-20 20:10:05
Lämna hus, jobb, barn, familj och vänner för att segla under drygt ett år var inte varken självklart eller lätt att bestämma sig för (i alla fall inte för oss). Men när vi väl insåg att vi nu hade möjligheten att förverkliga drömmen så var det rätt enkelt, hur det än går med/under resan så skulle vi alltid ångra oss om vi inte tog chansen.



Planeringsmässigt så har det krävt en hel del, normalt så planerar avseglare detta i minst ett år i förväg. Vi startade vår planering med "verklighets-check" i slutet av februari 2016 - kan det gå var frågan??

I slutet av Mars så var svaret på frågan klart - japp, det går!



Sedan följde mängder med aktiviteter: Huset var redan klart att vår fantastiska dotter Jenny tar över under året, men hur ska hon klara sina hundar utan oss? Var ska vår älskade son bo? Bilen och motorbåten måste säljas, huset och fritidshuset måste vara klara för att klara sig utan oss i ett år. Segelbåten måste vara utrustad för segling på en betydligt högre nivå än vad den utsatts för tidigare. Arbetsgivare måste underrättas om planerna - får vi ledigt eller blir det att avsluta anställningen? För mig (Stefan) kom även frågan om vad händer med mina kollegor och kontoret när jag slutar?



Att-göra listorna började växa och kostnaderna också...



Sjökort (både digitala och analoga papperskopior), vindroder, satellitkommunikation, segel, solceller, generatorer, vattenkapacitet, dieselkapacitet, gasol, bensin, fall, vant & stag, reservdelar mm. mm. mm.

Vad behövs? Watermaker? "riktig" auto-pilot eller Vindroder? Diesel generator? Targabåge? Biminitop?



Många beslut att ta och alla kommer påverka vår förmåga att genomföra resan. Intressant är att alla (med lite båterfarenhet i alla fall) har en åsikt om vad som är "självklart" rätt och ofta med helt motstridiga åsikter. Inget facit alltså utan bara att ta egna beslut baserat på vilken båt vi har, vår livstil mm.



Nu, med cirka 3 veckor kvar till avsegling, så ser det hela ut att ordna sig rätt bra. Jenny och Joakim tar hand om huset, Sussi har fått tjänstledigt under ett år, 3 glada Finlandssvenska kollegor tar hand om Stefans jobb under tiden och båtfixet går framåt.



Vi har valt att gå på en lite enklare linje, både av utrymmes och ekonomiska skäl. Watermaker och riktig autopilot som styr på kvadranten drar mycket energi, mer än vad vi tror oss kunna producera utan att investera i diesel generator inbyggt och det har vi inte plats för, Watermaker tar också mycket plats som vi inte riktigt har. Plus att alla dessa system kräver underhåll och går sönder. Så vi får klara oss med de 2x150 liter vi har i våra vattentankar och komplettera med så mycket flaskvatten vi kan få ombord under de längre passagerna. Samma ide gäller autopilot, vi satsar på vindroder istället. Ingen strömförbrukning men håller kursen efter given vindvinkel. Nackdelen är förstås ett mekaniskt schabrak på aktern som kommer vara ivägen när vi är i hamn och linor dragna till ratten. Men att handstyra hela vägen är inte ok när man seglar "shorthanded", det vet vi efter förra året. Vindrodret är nu i båten men montaget blir inte förrän jag kommer ner dit i början av Juli. Blir nog inte helt lätt, mekano i kubik...



Vi kompletterar våra 2 befintliga solpaneler med ytterligare en på 100W och byter ut regulatorn mot en nyare, bättre och med större kapacitet för att kunna koppla in alla paneler till denna. Av utrymmesskäl får den (solpanelen) sitta surrad på sprayhood är tanken. Eventuellt kommer vi också skaffa en bärbar liten bensin generator som vi kan sätta i sittbrunnen och köra några timmar om det skulle behövas för att ladda batterierna, eller för att kunna använda 230V utrustning (vattenkokare, elverktyg, vv-beredare etc.). Det är ju inte 230VAC i Karibien + att vi kommer förmodligen ligga mycket på boj/svaj.



Vi har valt en Iridium Go satellit router för kommunikation och väderrapporter när vi är till havs, kompletterad med ett PredictWind konto så ska vi kunna ladda ner sk. Grib väderfiler var som helst. Det kommer också betyda att vi kan ringa, maila, skicka SMS och ta emot samtal var som helst i världen - men med mycket begränsad funktionalitet. En av de punkter som är kvar att ordna är montering av satellitantennen, den måste ha 360 graders ohindrad vy över horisonten och kan inte sitta i spridarna på masten. Håller som bäst på att tillverka ett fäste som ska sitta på radarstolpen som känns som bästa sättet. Iridium Go kommer även ge oss möjlighet att lägga upp vår position i realtid på en karta som alla kan se på Internet, så den som vill kan se exakt var i världen vi befinner oss.



Utöver detta så har vi även valt att komplettera vårt kylskåp med en extra kyl/frys box, ny navigations PC, Nytt mer lätthanterligt försegel (Code 1 på rulle), ny spirbom, nya fall, en till länspump + nivåvakt kopplad till larm, färskvattenfilter, sjöbädd till salongen, ett antal "smarta" förvaringslösningar med nät, Go-Pro kamera (så man kan "se" under båten t.ex.), ett antal extra gasolflaskor, väl tilltagen reserv av delar till motorn, m.m. m.m.



Som tur är så tog vi en hel del arbete och kostnader redan förra året då vi seglade runt Skottland, med ny plotter, radar, livflotte, PLB etc.

  • Comments(0)//blog.argo.nu/#post3

Medicinlådan

PlaneringPosted by Susanne 2016-06-19 21:49:58
Medicinlådan har utökats ordentligt inför denna resa, det var inga problem att boka ett husläkarbesök och diskutera igenom vårt förslag och sen få det utskrivet. Däremot blev det inte billigt då det inte går in på frikortet.
Men nu är vi rustade för olika situationer, för det är långt till läkarhjälp mitt ute på Atlanten.

  • Comments(0)//blog.argo.nu/#post2

Första blog-posten

PlaneringPosted by Stefan 2016-06-11 23:10:35
Hej!
Första inlägget i vår nya blog. Ska bli kul att se hur det funkar!
Mvh, StefanPS. Bild på Sussi när vi tittade på Lunnefåglar på Orkney sommaren 2015.

  • Comments(0)//blog.argo.nu/#post0