Atlantic Crossing

Atlantic Crossing

About this blog / Om bloggen

Vi ska göra verklighet av vår dröm att under drygt ett års tid segla till Karibien och hem.

Rapport från Atlanten del 1

SeglingPosted by Susanne 2016-12-02 19:55:07

Hej Alla!
Måndagen den 28/11 vid 16:50 hade vi äntligen bunkrat och stuvat all mat och vatten, tankat 162 liter diesel i tank och dunkar samt checkat ut från marinan och clearat ut från Kanarieöarna. Med förväntan startade vi motorn och tuffade ut från Las Palmas efter godkännande från Port Authority över VHF. Nästan ingen vind så det blev motorgång längs Gran Canarias ostkust. Efter några timmar får vi vårt första bakslag när vi hittar några liter varmt sjövatten i motorrummet, upp med alla dynor och durkar i febril felsökning. Visade sig vara en läcka från avgasslangen i utrymmet allra längst akterut. Medan vi låg och guppade så ägnade Micke och jag en timme åt att reparera detta och vi lyckades få till en rätt bra lagning som säkert kommer hålla (peppar, peppar).

Först på tisdag förmiddag får vi så pass mycket vind att vi kan börja segla, sydlig vind om 7-8 knop, regnskurar blandat med lite sol. Får reva storen vid squalls annars fullt ställ med stor och fock. Vår femte besättningsman, vindrodret Knöös, styr bra i bidevind och vi kan ägna en stund på kvällen att spela Uno alla 4 med regelbundna kontroller utåt och på radarn. Lugnt med annan trafik omkring oss. Senare på kvällen mojnar vinden till runt 4 knop och vrider till rak motvind. Atlanten ligger rätt platt och vi får återigen starta motorn, stjärnklart och helt ensamma på havet. Senare kommer även marelden att lysa upp vårt kölvatten.
Så fortsätter det med varierande vindar och ömsom segling ömsom motorgång. På onsdagen gör vi riktigt dålig fart i svag vind så vi hänger ut en lina med fendert bakom båten och passar på att bada och tvätta oss i strålande sol och 24 grader i vattnet. Atlanten är mycket snäll men ger oss på tok för lite vind.
När vi går för motor i stiltjen ser vi en annan segelbåt med seglen uppe ligga och guppa mitt ute i havet, ingen på däck och inget svar på VHF så vi går närmare och ropar till dom, upp kommer en nyvaken Britt som helt enkelt låg och väntade på vind. Vi önskar varandra god tur och ursäktar att vi störde, vi som inte har samma tålamod fortsätter för motor.

Natten mot torsdagen passerade vi ett grundområde på cirka 200 meters djup där en fiskebåts oberäkneliga beteende gjorde Johan rätt nervös.

På torsdagen klockan 12 på dagen passerar vi vår första waypoint i storcirkel kursen vi har till Barbados. 1/9 av den planerade resan avklarad. Nu börjar vi få lite mer av vind också, stundtals upp mot 20-22 knop och rätt ofta sätter den emot eller gör att vi måste gå högt mot vind för att hålla kursen. Rätt ofta kan vi heller inte hålla kursen mot vår nästa waypoint. Oroliga börjar vi nu granska väderprognoserna mer noggrant, hårda vindar norr om oss, stiltje bälte söder om oss och en bra bit ytterligare söderut ligger tradvindarna vi så gärna vill ha. Dessutom ska vindarna norr om stiltjen vrida mot rak västlig eller SV, vilket är helt fel för vår del. Vi tar nu beslutet att gå rakt söderut, mot Kap Verde för att försöka ta oss förbi stiltjen och hitta bättre vindar. Risken är att vi hamnar i det läget att det blir motorgång i flera dygn och att vi måste gå in till Kap Verde för att bunkra mer Diesel - men det är inte heller det säkert då stiltjeområdet är som smalast närmare Afrika och verkar kunna täppas igen snabbast med rimliga vindar. Just nu har vi kurs runt 180 grader, vindar runt SV om 7-10 knop och seglar runt 5 knop. Vi börjar bli lite oroliga för tidsplanen gällande gastarnas hemresa den 30/12 - men än så länge finns det hopp.

Annars är livet lugnt här på oceanen!

/Stefan

  • Comments(1)//blog.argo.nu/#post115