Atlantic Crossing

Atlantic Crossing

About this blog / Om bloggen

Vi ska göra verklighet av vår dröm att under drygt ett års tid segla till Karibien och hem.

Lite mer än halvvägsrapport!

SeglingPosted by Susanne 2016-12-12 22:01:46
Hej Alla,
Rapport från Atlanten, idag söndag 11/12 klockan 18:00 UTC finns vi på position 17 46n 39 13v med kurs mot Barbados lite mer än 1200 distans bort åt väster. Igår (lördag) vid 10 på förmiddagen passerades 1400-distans-till-Barbados-punkten och vi hade kommit halvvägs, vilket firades med skumpa! Nu börjar nedräkningen....

Vi har sett val! Vid två tillfällen nu hade vi sällskap av några mindre valar (uppskattningsvis runt 5 meter) som till och med gjorde rejäla hopp upp i luften för att sedan landa med ett rejält plask. Så inte bara fick vi se val - vi fick se dom "air-borne" också :-)
Som närmast bara några tiotals meter från båten. Givetvis hinner dom försvinna innan vi lyckats trassla fram kameran.

Flygfiskarna har blivit mer närgångna, gasten Johan fick en på sig under ett nattpass. Det var nog en rätt rejäl överraskning - för bägge... Den återförpassades till havet i levande tillstånd, värre var det med den stackare som landat på däck och vi inte såg förrän på morgonen. Men det verkar i alla fall vara rätt gott om dom härute.

Vi blev uppropade på VHF av en Dansk segelbåt som nog var lite uttråkad, vi utbytte lite väderprognoser och pratade lite strunt vid några tillfällen. Han höll sig inom synhåll i ett par dygn, men nu har vi inte sett honom på ett tag. Även han skulle till Barbados så vi ses nog där.

Seglingsmässigt rullar det på bra nu, de senaste dagarna har vi fått bra med vind som verkar bestå nästan fram till mål enligt prognoserna. Just nu har vi 15-20 knops vind (7-10m/s) nästan rakt bakifrån, vågorna har då förstås även dom börjat grova på sig lite och är väl uppskattningsvis 3 meter höga i snitt. Vi har alternerat med lite olika kombinationer där framförallt Gennakern fått jobba dagtid och Genuan på natten, båda utspirade för plattläns. Däremot så får vi inte vindrodret att klara av kombinationen läns och jobbiga vågor som kommer in om styrbords låring, vi handstyr just nu nästan helt manuellt.

Vår snittfart har ökat, från runt 5 knop till strax under 6 knop senaste dygnen, vilket gör att vi nu noterar dygnsdistanser om över 140M mot runt 120 förut. Sedan har vi squalls, kraftiga regnskurar med därtill vindökning som kommer ibland. Inatt hade vi som mest toppar på 32 knops vind och surfade fram i över 8 knop ett tag. Däremot märks det ombord att det blivit jobbigare, både med handstyrning och högre vågor vilket gör att när man inte har pass eller något väldigt viktigt att sköta så vilar man. Oavsett tid på dygnet.

Värmen gör också sitt till, över 28 grader i vattnet och ofta en obarmhärtig sol ner på båten. Man svettas bara av att vara och alla söker skugga när det går. Om det inte är squalls på gång så har vi allt öppet i båten som går, även på natten - och då får vi ändå inte ner temperaturen ombord under 26 grader längre, det i kombination med fuktig luft, salt och en del svett gör att täcken är onödiga, som mest har man ett lakan över sig. Vi har tidigare stannat och badat ibland när vågor och vind var svagare, men det är betydligt svårare att göra det nu - båten gungar för mycket för att det ska kännas tryggt att ta sig upp i aktern från sjön och det är knepigare att få stopp på båten dessutom. Istället blir det dusch med hink på akterdäck och sköljning med färskvatten från en blå liten plastdelfin efteråt (för att spara på vattnet). Obligatorisk tvagning varannan dag, vare sig det behövs eller ej ;-)

Sen händer det saker med grejer ombord - verkar oundvikligt att saker ska gå sönder. Senast idag hittade vi delar av vårt dyrbara dricksvatten i kölsvinet (kölsvinet är till motsats till vad många tror, inte kaptenen ombord utan den lägsta delen av båten inuti). Hittade läckan, återigen som i somras var det en anslutning till vv-beredaren som krånglade. Sedan torkning av båt inuti, det är ingens favoritsysselsättning när allt gungar och det ligger stuvade grejer överallt. Vi blev inte av med mer vatten än att vi klarar oss ändå, peppar, peppar...

Sedan har vi jobbat en del med att få till laddningen bättre, fortfarande problem med både för hög förbrukning (kylskåpet går nu dygnet runt) och för dålig laddning. Speciellt borde generatorn ge mer än 10-20A och 13,5V. Om någon har tips på hur man kan fixa detta så maila till: stefan@myiridium.net
PS. 350W solpaneler räcker alltså inte utan vi måste toppa med motorn ibland.

Ni som inte är seglare kanske tycker det blir lite väl mycket seglar jargong ibland, och det stämmer säkert - men jag skriver om sånt på uppmaning av andra potentiella långseglare hemma som vill försöka få lite förståelse över hur just själva seglingen fungerar här ute. Sen är det dessutom det som upptar vår tid här ombord: sail, eat, sleep - repeat. Segel åker upp och ner, trimmas och ändras - allt efter rådande vindstyrka och även tid på dygnet. Kurs justeras och väderprognoser granskas, vi skriver i loggboken och plottar på sjökort, räknar på dygnsdistanser och kvar till mål.

Ha det gott hemma, trevlig 3:e advent!

Argo med Stefan vid tangentbordet.

// Jenny(hann inte lägga upp detta igår)

  • Comments(2)//blog.argo.nu/#post118