Atlantic Crossing

About this blog / Om bloggen

Vi ska göra verklighet av vår dröm att under drygt ett års tid segla till Karibien och hem.

Händelser i Karibien

HamnarPosted by Stefan 2017-01-01 21:43:03
Hej Alla,
Så här på nyårsdagen sitter vi och slappar lite på vårt favorit café här i Bequia, vädret är lite varierande men fortfarande mestadels sol och väldigt varmt. Hade ett otroligt trevligt nyårsfestande på Jacks här vid stranden, det var vi och Barbasol gänget + Lars Hässler med besättning på Jennifer och en del andra Svenskar. Mycket dans, dricka och skratt. Idag är vi betydligt lugnare...

Jollen är som ni förstår vår livlina till land här, det finns inga marinor här av europeiskt snitt utan man ankrar eller betalar för att lägga sig vid en boj. När vi inatt skulle hem från krogen så hade vår jolle på något märkligt sätt lyckats komma in under den lilla dingy bryggan krogen har. Det positiva är att vi inte längre behöver måla om vår motor för att göra den mindre stöldbegärlig, den är numera kraftigt skrapad på hela översidan efter att ha gnidit mot spikar och armeringsjärn under kvällen. Det tråkiga var att växelföraren (spaken man lägger i fram eller back med) hade slitits av. Tack vare snälla människor på S/Y Isa fick vi bogsering hem när det alltså inte gick att köra. I morse åkte vi med hjälp av BarbaSol tillbaka och lyckades med cyklop hitta spaken på botten. Hasse och jag borrade, skruvade och limmade så nu ska den förhoppningsvis vara lika stark som innan, peppar, peppar. Lagade även vår trasiga paddel som gick sönder vid en mindre lyckad landning i surfen på en strand på Barbados. Fortfarande tacksam att inte Micke och Johan såg vad som höll på att hända, kunde blivit en pinsam film.
Men nu är i alla fall jollen åter brukbar och vi slipper simma i land, men det tog halva dagen och där sprack våra tankar om att kunna segla till Tobago Cays idag. Det får bli imorgon istället.

Annars har jag fått en kraftig infektion i ytterörat, lokala doktorn här gav mig en rejäl kur antibiotika så lagom till nyårsafton var jag pigg igen. Men jag undviker bad nu ett tag, vilket är tråkigt då det inte finns så många andra sätt att svalka sig i värmen. Men nu har jag i alla fall hunnit läsa några böcker. Lite kul är att det finns en doktor här, han finns på 3 olika kliniker beroende på tid på dagen. Dem som inte har råd går på öppen klinik på förmiddagarna, annars gäller bokad tid på sjukhuset på eftermiddagarna och har man pengar så går man till hans privata klinik i källaren på hans hus framåt kvällen. En riktigt lustig filur som var fascinerad över att folk seglade hit, han skydde havet som pesten och tog helst inte ens lokala färjan över till S:t Vincent om han kunde undvika.

Livet här på Beguia är riktigt trevligt, folk är hjälpsamma och trevliga och vi trivs väldigt bra. Otroligt god färsk frukt, goda drinkar och god mat.

Imorgon tar vi en tur ner mot ett naturskyddat område som heter Tobago Cays där vi ska ankra innanför ett korallrev som enda skydd mot Atlanten. Där ska vi kunna snorkla bland sköldpaddor och fiskar. Sedan tänkte vi bunkra lite drickbart till bra priser på Petit Martinique som officiellt tillhör Grenada innan vi börjar segla norrut för att möta upp våra nya gäster på Guadeloupe den 8/1.

Ha det bra därhemma, over and out från Argo.