Atlantic Crossing

About this blog / Om bloggen

Vi ska göra verklighet av vår dröm att under drygt ett års tid segla till Karibien och hem.

Inblåsta på Culebra

SeglingPosted by Stefan 2017-03-07 00:02:24
Hej Alla,
Vinden tjuter i riggen, kraftiga regnskurar avlöser varandra med en del sol emellanåt. Flera båtar har redan haft problem med ankarfästet och draggat runt oss men fått ordning på situationen innan det (vad vi sett i alla fall) blivit någon närkontakt av oönskad sort. Och då har vi ännu inte ens sett kulmen på det hela som ska bli inatt någon gång. Blir nog en orolig natt med ankarvakten igång. Tur vi köpte ett bra ankare känns det som - vi rör oss ingenting annat än i sidled när vinden gör att vi pendlar fram och tillbaka.

Så nu är vi inblåsta här tills vidare, inte så illa i alla fall - det är en riktigt trevlig ö och byn här verkar riktigt mysig. Om man nu bara vågade sig iland alltså... En dingyfärd till stadsbryggan här gör man numera inte utan risk för, om inte livet, så åtminstone utan att bli väldigt blöt. Fast vi var inne igår kväll efter att vi kom hit. Tog en promenad och åt en riktigt god middag på färsk lokalt fångad red-snapper och Mahi-mahi (fisk). Träffade ett svenskt par från Umeå som tagit sig hit via kryssningsfartyg och lokala färjor. Kommer inte ihåg vad dom heter, men så hade vi några glas vin till maten också (även om jag tyvärr har rätt dåligt namnminne även utan vin). Lite ovanligt, har inte sett några svenskar alls sen våra senaste gäster åkte hem för lite mer än en vecka sedan.
Men det är inte billigt att äta här, middag för 2 gick på 91 USD + obligatorisk dricks på cirka 15% och då var det inga excesser precis. Men gott, riktigt gott. Nu blir det ankring och middag i båten ett tag för oss fattiga.

Vi hade några trevliga dagar i San Juan tidigare, men kände att vi behövde flytta på oss när vi såg prognoserna om de kraftiga vindar och regn som vi börjar känna av nu. Lite för trångt var det i ankarviken där, 2 båtar hade sjunkit rätt nära oss med masterna stickandes upp ur vattnet som en ständig påminnelse om konsekvenserna av att stanna där för länge. Så vi seglade tillbaka österut. Vi hade rätt många "interna" diskussioner (nej, inte gräl) om vi skulle fortsätta västerut mot Kuba eller inte. Det hade varit en nätt liten omväg på cirka 1400-1500 distans förbi några rejält korrumperade länder och till slut hamnat på fel sida av Golfströmmen och med en hel del vind och vågor emot oss när vi skulle upp tillbaka. Blev inte det äventyret denna gång, vi satsar på att trivas och utforska dessa trakter mer istället innan vi börjar röra oss hemåt i början av maj (förmodligen).

I fredags tog vi en hyrbil för att till slut se till att lösa gasolproblemet. Saken är att vår gasol kommer inte räcka hela vägen hem, och vi har i nästan varje land vi passerat försökt få någon att fylla våra svenska flaskor, men svaret har alltid varit detsamma: Det där känner vi inte igen, har aldrig sett förut, har inte adapter osv. Nu gjorde vi ett sista försök efter att ha läst på noonsite (internet sida för långseglare) att det skulle finnas ett ställe några mil bort som kunde fixa detta. Nå det kunde dom inte, första stället skakade på huvudet och skickade oss vidare några mil till. Där fanns det en kille som inte pratade engelska men vi förstod rätt bra ändå av kroppsspråket att han aldrig sett något liknande. Ingen högoddsare direkt efter vad vår tidigare erfarenhet varit. Men med en tolk lyckades vi plocka ihop ett kit bestående av: ny amerikansk 6,2 kilos flaska, några nipplar, en slang och en ny reduceringsventil. Att den skulle passa i befintligt utrymme i båten var givetvis inte aktuellt, men bara vi fick gasol så löser man resten sen. Idag kopplade jag ihop allt, satte fast nya flaskan med spännband utanför för uppgiften avsett förvaringsfack och vred på kranen. Hände inget. Ingen låga, ingen gas. Isär med kopplingen vid flaskan igen, vrider på kranen på flaskan - ingen gas kommer. Frustrerad går jag in igen och funderar på vad jag ska göra, verkar inte finnas någon gasolfirma här på ön. Men undrens tid är inte förbi, ett par timmar senare går jag ut igen - vrider på allt igen och som genom ett mirakel kommer det nu gas. Sådärja, nu sparar vi dom svenska fin-flaskorna till överfarterna då man kanske inte vill ha en gasolflaska surrad med spännband på aktern.

Vissa skulle nog tycka att vår båt inte längre uppfyller de kosmetiska kraven som gäller inofficiellt i Stockholms Skärgård, men så blir det när man långseglar, mycket saker ska få plats.

Det finns IKEA på Puerto Rico! Med höga förhoppningar tar vi vår hyrbil genom kilometer långa köer och ser framför oss köttbullar med potatismos, brunsås och lingonsylt. Sill, kaviar och knäckebröd. Allt sånt som kan få en Svensk på vift i världen att få tårar i ögonen. Men så var det inte, visst var det IKEA, men bara ett sorts lokalkontor där allt måste beställas och levereras 2 dagar senare. Fast inte en grej att köpa där, överhuvudtaget - inte ens ett myggnät som dom hade i utställningen fick vi köpa.

Vi tröstade oss med ett besök på Bacardi, gick i drinkskola och fick lära oss en hel del. Mycket kul, gott och trevligt. Avslutade med att köpa ett par flaskor av lite finare sort som vi fick graverade med vårt båthamn: S/Y Argo. Enbart för konsumtion av ägarparet och eventuell besättning efter avklarade längre etapper ;-)

Sedan var det det där med att segla österut - normalt blåser det alltid från Ost här, strömmen sätter västerut och detsamma gör då förstås vågor och dyning. Vi fick helt enkelt stånga oss fram från San Juan tillbaka till Puerto Ricos östkust mot vind, vågor och ström. Tror att vi snittade runt 3 knop dom cirka 38 distansen vi hade att göra. Men så är det ibland att segla, vi hade i alla fall tur med vädret, mestadels soligt med regn som höll sig kvar inne över Puerto Rico och inte störde oss.

När vi seglade till San Juan hade vi sällskap av en knölval som flera gånger gjorde rejäla hopp en bit bort. När jag väl fått upp kameran så var det lite väl långt bort. Har en bild men man får zooma rejält för att få en uppfattning om "vad är det där för prick på horisonten" egentligen är.

På vägen tillbaka hade vi sällskap av delfiner ett tag, men dom tyckte, precis som vi, att det här gick väl långsamt och stötigt. Dom simmade iväg och letade förmodligen reda på någon annan båt som gick fortare och inte stampade så hemskt.

ha det bra därhemma!

Vid tangentbordet: Stefan

• Comments(7)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Stefan 2017-03-10 23:39:15

Hej A-K! Vi är nog tyvärr duktigare på att beställa och dricka goda romdrinkar än vad vi är på att göra dom. Men vi arbetar på det ;-)

Posted by Stefan 2017-03-10 23:37:18

Jodå Johan, du och Micke har kvalificerat er för fin-rom, bara att dyka upp på hemkomst festen i Augusti någon gång :-)
Listan på grejer som hänger på aktern blir rätt lång - du glömde t.ex en viss spöhållare som kanske inte utnyttjats till fullo.... Jag undviker extra noga att poängtera detta för Sussi :-/

Posted by JohanW 2017-03-10 21:50:14

Kvalar man in för att få smaka den där fin-Bacardin? :)
Märkligt att de inte kan fylla på gasol, hur svårt kan det vara liksom!
Så nu är det vindroder, solceller och gasolflaska utanpå båten. Säg inte att ni har fendrarna ute också?! (Vet Sussie om det?)

Posted by Anna-Karin 2017-03-09 20:43:58

Hej! Hoppas få lite utbildning i romdrinkar av er. Rom införskaffades på Ålands hav, det har kommit att bli en favorit dryck..utan att för den skull överkonsumeras 😁🍸I helgen lyxade vi till det i Stockholm med övernattning på Hilton, vinprovning med mat, pubstopp och stand up comedy. Intensivt och roligt dygn med Marie och Ari. Idag gjorde Fanny och jag snöfigurer och lykta. Det har kommit en hel del snö de senaste dygnen. Nu håller det på och töar bort. Massa kramar ❤

Posted by Stefan 2017-03-08 03:45:52

Pappa har helt klart förtjänat en god rom, du med Mamma!

Posted by Lena 2017-03-07 18:15:28

Tack för spännande läsning! Dessa strapatser klarar bara ni!!! Kenneth hälsar att han sparar whiskeyn och ser fram emot en god Rom!! Kramar!!!

Posted by Annette 2017-03-07 10:25:27

Perfekt lösning på gasolproblemet. Nu slipper ni kall burkmat till överfarten. Kram