Atlantic Crossing

About this blog / Om bloggen

Vi ska göra verklighet av vår dröm att under drygt ett års tid segla till Karibien och hem.

Saba

HamnarPosted by Susanne 2017-04-11 19:33:15
Igår seglade vi över till ön Saba. Fina vindar och vi testade vindrodrets nya detaljer och inget strul. Vi har inte testat på läns än vidare info om det kommer.
Saba är en lite vulkanö med många sidor som stupar rakt ned i havet. Vi försöker först att hitta en boj utanför hamnen där vi ska deklarera in. Vi lyckas fånga bojen i den höga dyningar som råder på denna sidan ön men då återstår nästa problem. Hur ska vi få på jolle motorn , på jollen) som hänger på segelbåten under segling,, vågorna är ca 1.5 meter höga och jollen gungar ganska häftigt bakom båten. Vi chansar inte på detta utan tuffar vidare till de bojar på läsidan som man är hänvisad till att använda. Här ligger vi ganska i lä men några dyningar hittar runi.
Jag tar en tur och snorklar runt lite, härliga fiskar och klart vatten, men det är ganska djup runt ön. Det blir inte grundare förens.jag är bara några få meter från land.
Ibland blir det bara inte som man tänka sig, på kvällen vrider vindar, drömmen och vågorna som inte hänger med. Så rätt var det är har vi bojen längs med båten och den dunkar in i skrovet. Allt vrider och vänder på sig hela natten och med jämna mellanrum kommer dunkande tillbaka, hopplöst jag vaknade varje gång.
Idag tar vi jollen in till land på denna sidan och det gick mycket bättre. Här börjar den gamla stigen där dom förr bar upp varor till ön, någon kom då på att det är lättare med trappsteg och byggde då 495 trappsteg i väldigt brant terräng. Dom gick vi idag. Nu ska ner till inklareringskontoret på andra sidan och sen samma väg tillbaka till jollen. Sen ska vi fundera på hur vi ska lyckas hålla bojen borta från båten.

• Comments(3)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Johanw 2017-04-12 14:13:18

Själv har jag sjösatt. 2,8 grader i vattnet och 3,5 i luften. 7 sekundmeter (det är ungefär 15 knop...) och nästan snöglopp. Fast ingen dyning förstås.. Vad har ni gjort med Knösen?

Posted by Annette 2017-04-11 22:38:45

Hm dunka dunka känner vi igen 😉. Kram på er

Posted by Anna-Karin 2017-04-11 22:01:21

Hello! Vad dramatiskt det låter 😯😎 spännande oxå. Här hemma bearbetar vi terrordådet. Den kärlek o öppenhet som folk visade o visar prov på är vacker o inger hopp. Påsken närmar sig o jag hoppas på en tur till Hemmarö. Har vi tur så tittar påskharen förbi 😄🐇 kramar till er!!