Atlantic Crossing

Atlantic Crossing

About this blog / Om bloggen

Vi ska göra verklighet av vår dröm att under drygt ett års tid segla till Karibien och hem.

Vidare från Falmouth

SeglingPosted by Stefan 2017-07-05 01:06:32

Hej Alla,

Efter några riktigt trevliga dagar med Kenneth & Lena i Cornwall mönstrar dom av den 28/6. Dom tar en taxi för vidare färd med tåg till London och vi förbereder oss för att segla vidare österut. Tack för att ni kom och hälsade på, även om tiden blev lite väl kort den här gången (vad gör man inte för lite riktig Fish & Chips). Vi lämnar Falmouth vid 10:30 lokal tid och får tidvattnet med oss ut förbi Carrick Road och ut på Engelska kanalen. Regn, dis och grått. Svaga vindar så det börjar med motorgång och först efter 4 timmar kan vi sätta segel, stor och Code1 i 3-4ms från NV. Vi får in ett larm via AIS till plottern från en annan båt i närheten, som efter en del prat över VHF till slut avkallas som ett misstag, det första av en hel del sådana märker vi under de nästkommande dagarna...

Vinden vrider och vi får nästan läns, Code1 måste spiras ut. Sussi vilar, det ösregnar så jag fixar det själv tänker jag. Säkerhetssele på och ut på däck, släpper skotet till Code1:an och ska sätta spirbommen. I sjögången då trasslar seglet sig runt förstaget och jag ska med blöta, kalla händer dra det rätt. Lyckas då förstås dra sönder seglet mellan två våder, klantigt, dumt, dyrt och irriterande. Ner med seglet och upp med Genuan istället. Allt blött och kallt i båten, värmaren går inte igång och har till och med släppt från ett fäste (bara en mutter som gängat ur sig, fixar det men den går ändå inte igång, pumpar inte diesel vad det verkar). Problem med autopiloten, denna gång att den vill "haka" i fast den inte är aktiverad. Helt plötsligt börjar nu 2 av 4 vinschar krångla så vi får slita extra vid segeländringar. Vår lilla larmknapp från styrpulpeten lägger av och gasolen i vår amerikanska flaska tar slut. Dessutom lade vårt kylskåp av i Falmouth. Men vad tusan - allt går att fixa, saker går sönder när man seglar mycket :-)

Kommer fram vid 17-tiden den 29/6 till Cowes på Isle of Wight. Där är det full rulle - Round the Island race ska seglas i helgen med närmare 2000 båtar. Vi får på nåder plats i marinan för en natt (tidvattnet har vänt, så ingen idé att gå mot Southampton, Hamble river eller Portsmouth) men alltså inte möjlighet att få tag på segelmakare mm här. Blir i alla fall en trevlig middag ute i en rätt mysig by med klar marin prägel.

Fredag morgon den 30/6 går vi med tidvattnet upp till Hamble river där vi fått tips om att det kanske finns en segelmakare som har tid med oss. Mysig liten flod med tusentals båtar för ankar, vid bojar och i en mängd olika marinor. Vi får plats för dagen i en mindre marina med otroligt trevlig personal. Hittar en segelmakare som fixar vår Code1 för billiga 60 pund och tar en promenad till närmaste by för att inhandla reservdelar och hämta ut pengar. Sedan ägnade vi resten av dagen till att fixa så mycket som möjligt innan nästa etapp.

Tankar fullt och lämnar River Hamble vid 18-tiden. Ut på fjärden innanför Isle of Wight som heter The Solent. Lite som att befinna sig mitt i en Gotland runt start + höghastighetsfärjor och alla möjliga Handels/krigsfartyg överallt. Vi trasslar oss ut och sätter kurs återigen österut längs den Engelska kusten. Prognosen lovar måttliga vindar runt NV, men dom hade nog underskattat styrkan något. Vi hade runt 10-12ms nästan hela tiden och kulingbyar. Hög, kort sjö rullade in akterifrån och vi gick för bara utspirad genua (blivit vår favorit segelsättning tror jag, absolut vår vanligaste). Ute i kanalen är trafikseparationszonerna, där ska man inte vara - inne mot land är det fiskebåtar, grundbankar, fiskeredskap och vindfarmer. Där vill man inte vara. Får bli det minst onda, handstyrning (som vanligt) lite mellan dessa ting. Kolsvart natt men inget regn, ljusen från England om babord, pärlband av ljus från fartygen i leden om styrbord. Synkroniserat rött blinkande från vindkraftverken. Håller kurs mot ett par bojar som är synliga på vår AIS, dom blinkar lite lojt vitt en bit bort men varken kort eller navigator säger att det ska vara något speciellt där (nya kort, inköpta på Azorerna och navigatorns kort är från 2015). Helt plötsligt har jag ett svart, mörklagt torn ett mycket kort stycke om babord. Panik, här ska det inte vara något! Girar styrbord, skiter i att genuan lägger sig på fel bog. Ser fler mörka stolpar om babord och ser att det är helt mörklagda vindkraftverk som bara markerats med dessa bojar. Kontrollerar korten på Ipaden (som är nyast) och ser att det tydligen är ett nytt område som är under byggnation. Fick mig en liten påminnelse om att man aldrig kan kolla något tillräckligt noga, speciellt inte i Engelska kanalen - som jag gärna nu kommer bort från... skulle seglat hem via Skottland istället ;-)

Tanken var att segla så långt vi kunde mot Brunsbuttel och Kiel kanalen, inte ta någon mer hamn i England. Men när vi närmaste oss Dover hade vi nästan kuling på oss från N. Såg inte fram emot att komma förbi udden där och få hela Nordsjön på oss, det var illa nog som det var redan innan. Det fick bli ett stopp i Dover, vänta in bättre väder och fira Sussis födelsedag på Brittisk mark.

Dover seglar man inte bara in i - stora färjor i hög hastighet susar in och ut mellan pirarmarna hela tiden. Strikta krav att anmäla sig via VHF och till slut få tillstånd, till och med trafikljus fanns det. Inga problem för oss utan vi gick in i ett kraftigt tidvatten race och hårda vindar tillsammans med en tysk båt. Fick en bra plats och kunde slappna av.

På söndagen fyllde Susanne år, vi ägnade dagen åt utflykter i Dover, lunch och middag på restaurang. Kul att se Dover castle med sin 900-åriga historia, var även nere i tunnlarna där britterna hade kommandocentral och trupper under andra världskriget. Mycket intressant om hur dom med hjälp av allt som flöt kunde evakuera runt 340 000 allierade soldater från Dunkirk (dom skriver det så, britterna alltså) undan framryckande tyska trupper. Sedan middag på en mycket originell restaurang nere vid hamnen innan vi drog oss tillbaka för en god natts sömn.

Måndagen var seglardag igen. Full fart över kanalen till franska sidan innan vädret hinner ångra sig. Bra segling i frisk vind och den numera vanliga jobbiga korta och rätt höga sjön i kanalen. Följde "inomskärs" leden NO från Calais längs med Frankrike och Belgiens kust. En navigatörs mardröm, i alla fall om man är van vid lite större vatten att slingra sig fram på (typ Atlanten...). Grunda bankar överallt och tveksamt markerade leder, kombinerat med rätt mycket trafik på vattnet. Sedan kommer inloppen till några rejält stora hamnar, som Europort vid Rotterdam, där man måste anropa Port och Vessel control innan man korsar farlederna. Trots det en nervkittlande upplevelse där man känner sig som en gångtrafikant som ska korsa E4:an. Efter Amsterdam lugnar det ner sig något och då vinden lagt sig och vi startat motorn, kan låta autopiloten göra det mesta jobbet. Nu ska det blåsa upp lite mer, inte väldigt mycket - men förstås rakt i nosen, kombinerat med regn. Vilket gör att vi gick in till Den Helder i norra Holland för nattvila. Tog lite tid dock, fick rätt mycket ström emot oss på slutet så vi lade till i mörker vid midnatt ungefär. Imorgon blir det en titt på byn här, har hört av andra seglare att den är trevlig. Så räknar vi med att gå vidare förmodligen torsdag och denna gång hela vägen till Tyskland, Brunsbuttel och Kiel kanalen. Sedan Östersjön, och den kan vi ;-)

Idag firade vi vår 25-åriga bröllopsdag :-) Tänk att Sussi stått ut med mig så länge. Båda hade vi lyckats smuggla ner presenter till varandra i båten som vi delade ut efter avklarade nattpass. Sen hade vi rätt mycket sol idag och vattnet har återigen behagat krypa upp över 20 grader, så idag var en mycket bra dag tyckte vi båda. Fast så är vi inte längre i engelska kanalen förstås ;-)

Ha det bra alla hemma, snart ses vi igen!

/Stefan



  • Comments(6)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Stefan 2017-07-14 18:07:48

Seglar man två så blir det så att man ibland är tvungen att gå på däck själv, men alltid med säkerhetslina. Fast det är faktiskt en annan detalj i berättelsen som jag lite skäms för och inte borde hänt.....kan du klura ut vilken?

Posted by JohanW 2017-07-06 09:12:20

Shit vad spännande! Och grattis!! Mer om allt det tekniska please. Hur var nu regeln, inte gå upp på däck nattetid ensam..? :)

Posted by Anna-Karin 2017-07-05 18:59:50

Grattis i efterskott på bröllopsdagen! Vilken härlig och dramatisk läsning. Tänk vilka erfarenheter ni tar med Er. Ni klarar allt! 👍🏿 Barnen och jag har gjort en Helsingfors kryssning med Lena Bagger och hennes tjejer. Det var mer än två dygn av tivoli, spel och disco med Harry säl och Mumintrollet 😆😍 fullt ös! 😂 Lysande isbitar och annat skoj! Lite inspiration till framtida firande samlar jag på mig! Kram

Posted by Annette 2017-07-05 16:47:06

Hua hua nu får ni ta och trixa er hem. Ni kan ta jobb som meteorolog när ni kommer hem efter era avancerade beräkningar för seglingen. Grattis i efterskott på Bröllopsdagen. Kram

Posted by Calle 2017-07-05 12:20:11

Grattis på bröllopsdagen! 🍻 Bra jobbat båda två! Välkomna hem! Det känns som ni bara kommer defilera förbi Svea rikes kust. Easy sailing! Tack för en mycket roande läsning.

Posted by Lena 2017-07-05 08:18:33

Full av beundran över ert mod och kunskap!!! Tur att man inte är med!! Ni är värda allt firande när ni kommer hem...:-):-)